جنتین :مطالعات قرآن و حدیث پژوهی

سایت علمی دکتر محسن قاسمپور

قاسم پور در گفتگو با ایکنا :استاد حجتی: دلباخته قرآن

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: دکتر حجتی بعد از این‌که بخشی از سطح، مشخصا مطول و معالم را به اتمام ‌رساند، عازم تهران ‌شد و در تهران هم مشخصا در مدرسه مروی که یک مدرسه باسابقه است، مشغول فراگیری علوم دینی ‌شد و مدت 12 سال هم این اشتغال به تحصیل طول می‌کشد. وی در این مدت از محضر اساتید بزرگی استفاده می‌کنند و در کنار این از درس فلسفه و حکمت مرحوم علامه شهید مرتضی مطهری بهره‌های وافری می‌برد.

قاسم‌پور خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت دکتر حجتی ده سال از این مدت را به طور پیوسته در کنار بحث‌های فقه، اصول و دروس رسمی حوزه، مشغول به تحصیل فلسفه نزد مرحوم مطهری بود. نکته قابل توجه در مورد تحصیلات استاد حجتی این است که وی از همان ایامی که در زادگاه خود بود، به درس قرآن، روخوانی و قرائت قرآن بسیار علاقه‌مند بود.

 دکتر قاسم‌پور:
وقتی دکتر حجتی با استاد مطهری مشورت می‌کند، ایشان در واقع از این‌که دکتر حجتی در رشته علوم قرآنی وارد فعالیت شود و تدریس و تحقیق شود، تأکید و حمایت می‌کند

عضو هئت علمی دانشگاه کاشان گفت: در جایی از خودشان نقل شده که در همان زمان که در سن ده یا یازده سالگی بود، جزو کسانی بود که در شهرستان بابل درس‌های قرائت قرآن می‌گذاشت و افراد مختلفی از طبقات مختلف از این کلاس‌ها بهره می‌بردند و این علاقه‌مندی تا زمانی که به تهران تشریف آورد، در وی بود و در کنار درس‌های فلسفی و اصولی که می‌گذراند، وقتی که برای تعطیلات به شهر خود مراجعه می‌کرد، جلسات تفسیری هم برگزار می‌کرد.

نویسنده کتاب «پژوهشی در جریان‌شناسی تفسیر عرفانی» در ادامه سخنانش تأکید کرد: مرحوم «محدث ارموی»، مرحوم «محمد‌ابراهیم آیتی بیرجندی»، مرحوم «الهی قمشه‌ای»، مرحوم استاد مطهری و ... از اساتید برجسته‌ای بودند که دکتر حجتی از شاگردان ایشان بود که این اساتید از استوانه‌ها و معاریف مختلف معرفت دینی هستند.

قاسم‌پور در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود این‌که دکتر حجتی دانش‌آموخته فلسفه بود، به علوم قرآنی پرداخت؟، گفت: سؤال بسیار مهم و درخور توجهی در مورد استاد حجتی مطرح شد. استاد حجتی دانش‌آموخته رشته فلسفه است؛ یعنی وی در سال 1346 موفق ‌شد از دانشکده معقول و منقول سابق که امروزه دانشکده الهیات نام دارد، دکترای فلسفه خود را اخذ کند.

وی افزود: اخذ مدرک دکترای فلسفه توسط دکتر حجتی همراه با تحصیل وی در مدرسه مروی و هم‌زمان با فراگیری دروس علوم دینی بود؛ یعنی وی پا به پای دروس حوزه، فلسفه را هم تحصیل می‌کند و بعد از این‌که در رشته فلسفه دکترای خود را اخذ می‌کند، طبق عرف باید در دانشکده الهیات مشغول به تدریس شود که طبق معمول باید جزو هیئت علمی در گروه فلسفه می‌شد، اما این چنین نشد.

 دکتر قاسم‌پور:
دکتر حجتی می‌گوید، وقتی می‌دید که کسانی که از دانشکده الهیات در مقاطع کارشناسی و بالاتر فارغ‌التحصیل می‌شوند، به اصطلاح حتی از روخوانی قرآن عاجز هستند، وی احساس وظیفه و مسئولیت می‌‌کندو تصمیم می‌گیرد که در این حوزه فعال شود

این محقق و استاد دانشگاه اذعان کرد: حتی نقل است که مدیران گروه فلسفه و فقه آن زمان تمایل داشتند که از دکتر حجتی استفاده کنند، اما به هر حال از منظر خودشان علاقه‌مندی به بحث‌های قرآنی به عنوان یک وظیفه اساسی موجب شد که وی به بحث‌های اصلی و تخصصی خودش که فقه یا فلسفه باشد توجهی نشان ندهد و برعکس به مسائل قرآنی اهتمام ویژه‌ای نشان دهد.

قاسم‌پور گفت: خود دکتر حجتی در ارائه این دلیل گفته ‌است که وقتی کسانی را می‌دید که از دانشکده الهیات در مقاطع کارشناسی و بالاتر فارغ‌التحصیل می‌شوند، به اصطلاح حتی از روخوانی قرآن عاجز هستند، احساس وظیفه و مسئولیت می‌‌کند و با توجه به سابقه دیرینه‌ای که در مسائل تجوید، قرائت و ترجمه قرآن از دیرباز داشته، تصمیم می‌گیرد که در این حوزه فعال شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تصریح کرد: جالب است که وقتی دکتر حجتی با استاد مطهری هم در این زمینه مشورت می‌کند، ایشان در واقع از این‌که دکتر حجتی در این زمینه هم وارد فعالیت شود و در رشته علوم قرآنی مشغول به تدریس و تحقیق شود، از وی حمایت می‌کند. به عبارت دیگر احساس وظیفه دینی باعث شد که استاد حجتی به رشته علوم قرآنی بپردازد. به نوعی می‌توان گفت در زمان دکتر حجتی قرآن مهجور بود و این عامل باعث شد که وی به مهجوریت‌زدایی از قرآن بپردازد، حتی اگر در ابتدا در سطح قرائت و روخوانی قرآن در بین دانشگاهیان باشد.


این مدرس دانشگاه تأکید کرد: دکتر حجتی بعد از این‌که بخشی از سطح، مشخصا مطول و معالم را به اتمام ‌رساند، عازم تهران ‌شد و در تهران هم مشخصا در مدرسه مروی که یک مدرسه باسابقه است، مشغول فراگیری علوم دینی ‌شد و مدت 12 سال هم این اشتغال به تحصیل طول می‌کشد. وی در این مدت از محضر اساتید بزرگی استفاده می‌کنند و در کنار این از درس فلسفه و حکمت مرحوم علامه شهید مرتضی مطهری بهره‌های وافری می‌برد.

قاسم‌پور خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت دکتر حجتی ده سال از این مدت را به طور پیوسته در کنار بحث‌های فقه، اصول و دروس رسمی حوزه، مشغول به تحصیل فلسفه نزد مرحوم مطهری بود. نکته قابل توجه در مورد تحصیلات استاد حجتی این است که وی از همان ایامی که در زادگاه خود بود، به درس قرآن، روخوانی و قرائت قرآن بسیار علاقه‌مند بود.

 دکتر قاسم‌پور:
وقتی دکتر حجتی با استاد مطهری مشورت می‌کند، ایشان در واقع از این‌که دکتر حجتی در رشته علوم قرآنی وارد فعالیت شود و تدریس و تحقیق شود، تأکید و حمایت می‌کند

عضو هئت علمی دانشگاه کاشان گفت: در جایی از خودشان نقل شده که در همان زمان که در سن ده یا یازده سالگی بود، جزو کسانی بود که در شهرستان بابل درس‌های قرائت قرآن می‌گذاشت و افراد مختلفی از طبقات مختلف از این کلاس‌ها بهره می‌بردند و این علاقه‌مندی تا زمانی که به تهران تشریف آورد، در وی بود و در کنار درس‌های فلسفی و اصولی که می‌گذراند، وقتی که برای تعطیلات به شهر خود مراجعه می‌کرد، جلسات تفسیری هم برگزار می‌کرد.

نویسنده کتاب «پژوهشی در جریان‌شناسی تفسیر عرفانی» در ادامه سخنانش تأکید کرد: مرحوم «محدث ارموی»، مرحوم «محمد‌ابراهیم آیتی بیرجندی»، مرحوم «الهی قمشه‌ای»، مرحوم استاد مطهری و ... از اساتید برجسته‌ای بودند که دکتر حجتی از شاگردان ایشان بود که این اساتید از استوانه‌ها و معاریف مختلف معرفت دینی هستند.

قاسم‌پور در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود این‌که دکتر حجتی دانش‌آموخته فلسفه بود، به علوم قرآنی پرداخت؟، گفت: سؤال بسیار مهم و درخور توجهی در مورد استاد حجتی مطرح شد. استاد حجتی دانش‌آموخته رشته فلسفه است؛ یعنی وی در سال 1346 موفق ‌شد از دانشکده معقول و منقول سابق که امروزه دانشکده الهیات نام دارد، دکترای فلسفه خود را اخذ کند.

وی افزود: اخذ مدرک دکترای فلسفه توسط دکتر حجتی همراه با تحصیل وی در مدرسه مروی و هم‌زمان با فراگیری دروس علوم دینی بود؛ یعنی وی پا به پای دروس حوزه، فلسفه را هم تحصیل می‌کند و بعد از این‌که در رشته فلسفه دکترای خود را اخذ می‌کند، طبق عرف باید در دانشکده الهیات مشغول به تدریس شود که طبق معمول باید جزو هیئت علمی در گروه فلسفه می‌شد، اما این چنین نشد.

 دکتر قاسم‌پور:
دکتر حجتی می‌گوید، وقتی می‌دید که کسانی که از دانشکده الهیات در مقاطع کارشناسی و بالاتر فارغ‌التحصیل می‌شوند، به اصطلاح حتی از روخوانی قرآن عاجز هستند، وی احساس وظیفه و مسئولیت می‌‌کندو تصمیم می‌گیرد که در این حوزه فعال شود

این محقق و استاد دانشگاه اذعان کرد: حتی نقل است که مدیران گروه فلسفه و فقه آن زمان تمایل داشتند که از دکتر حجتی استفاده کنند، اما به هر حال از منظر خودشان علاقه‌مندی به بحث‌های قرآنی به عنوان یک وظیفه اساسی موجب شد که وی به بحث‌های اصلی و تخصصی خودش که فقه یا فلسفه باشد توجهی نشان ندهد و برعکس به مسائل قرآنی اهتمام ویژه‌ای نشان دهد.

قاسم‌پور گفت: خود دکتر حجتی در ارائه این دلیل گفته ‌است که وقتی کسانی را می‌دید که از دانشکده الهیات در مقاطع کارشناسی و بالاتر فارغ‌التحصیل می‌شوند، به اصطلاح حتی از روخوانی قرآن عاجز هستند، احساس وظیفه و مسئولیت می‌‌کند و با توجه به سابقه دیرینه‌ای که در مسائل تجوید، قرائت و ترجمه قرآن از دیرباز داشته، تصمیم می‌گیرد که در این حوزه فعال شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تصریح کرد: جالب است که وقتی دکتر حجتی با استاد مطهری هم در این زمینه مشورت می‌کند، ایشان در واقع از این‌که دکتر حجتی در این زمینه هم وارد فعالیت شود و در رشته علوم قرآنی مشغول به تدریس و تحقیق شود، از وی حمایت می‌کند. به عبارت دیگر احساس وظیفه دینی باعث شد که استاد حجتی به رشته علوم قرآنی بپردازد. به نوعی می‌توان گفت در زمان دکتر حجتی قرآن مهجور بود و این عامل باعث شد که وی به مهجوریت‌زدایی از قرآن بپردازد، حتی اگر در ابتدا در سطح قرائت و روخوانی قرآن در بین دانشگاهیان باشد.

  
نویسنده : قاسمپور ; ساعت ٧:٥٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸۸/۱٢/۱۸
تگ ها : مصاحبه ها